Vaccinatie

Voorkomen is beter dan genezen. Dat geldt zeker ook voor konijnen. We hebben de mogelijkheid om uw konijn in te enten tegen twee, vaak dodelijk verlopende, ziekten.

Myxomatose

Dit is een virusziekte die zwellingen rondom de kop en anus veroorzaakt. De ogen kunnen daardoor dicht gaan zitten, er kunnen bacteriële infecties bijkomen en veel konijnen krijgen een fatale longontsteking. Een enkel goed verzorgd huiskonijn kan deze fase overleven en in de loop van weken tot maanden weer helemaal genezen. Myxomatose wordt overgebracht door stekende insecten zoals muggen en vlooien, en door direct contact met besmette dieren.

VHD

Ook VHS (Viral Haemorrhagic Disease) is een virusziekte en wordt veroorzaakt door het RHD virus. Deze ziekte wordt overgebracht via direct contact en besmet materiaal zoals mest, gras, groenvoer en stekende insecten.

Een besmet konijn stopt met eten, is sloom, vaak benauwd en kan tandenknarsen of schreeuwen van de pijn. Er kunnen bloedingen optreden, ook in het maagdarmkanaal, hier dankt de ziekte zijn naam aan. Het kan ook zijn dat je niets aan het konijn gezien hebt en hem dood in het hok aantreft. In alle gevallen overlijdt het konijn snel en is er geen behandeling mogelijk. De ziekte kan wel voorkomen worden door te vaccineren. Daarnaast kunnen de juiste hygiënemaatregelen helpen om besmetting en verspreiding van de ziekte zoveel mogelijk te voorkomen.

Aan het einde van 2015 werden zowel tamme als wilde konijnen dodelijk getroffen door een nieuwe virusvariant van deze zeer besmettelijke konijnenziekte. Door dit nieuwe, RHD2-virus werden ook gevaccineerde konijnen getroffen, aangezien de al bestaande vaccinatie alleen beschermde tegen de bekende virusvariant. Sinds 2017 is er een vaccin beschikbaar dat ook bescherming biedt tegen RHD 2. Deze vaccinatie hoeft niet na een aantal weken herhaald te worden en kan tegelijk gegeven worden met de jaarlijkse vaccinatie voor Myxomatose + RHD1. U kunt gewoon tijdens het inloop spreekuur binnenlopen of een afspraak maken voor tijdens het afspraken spreekuur. Bij een lage infectiedruk is jaarlijks vaccineren met beiden voldoende. Bij een hoge infectiedruk wordt geadviseerd om de RHD2 vaccinatie halfjaarlijks te herhalen.

Wilt u graag meer lezen over dit nieuwe virus? U kunt de meest actuele informatie nalezen op: https://www.diergeneeskunde.nl/nieuws/2016/12/20/sterfte-onder-konijnen-door-vhd/

Actie

Elke laatste dinsdag van de maand kunt u uw konijnen met 10% korting laten enten indien u zowel voor myxomatose als voor beide RHD virussen laat enten. In plaats van €75 euro betaalt u dan slechts €67,50. Voor het tweede en volgende konijn(en) betaalt u slechts €57,70.