Konijn

Verzorging

Konijnen zijn hartstikke leuke dieren, maar vereisen wel een specifieke verzorging. Konijnen eten namelijk echt niet alleen maar wortels, liever niet zelfs. Het zijn echte groepsdiertjes, ze zijn graag minimaal met z’n tweeën.

Sterilisatie / castratie

Konijnen zijn echte groepsdieren en een mannetje en een vrouwtje gaat vaak het beste samen. Het is echter verstandig om in elk geval één van beide dieren onvruchtbaar te maken, aangezien konijnen vanaf 3 maand leeftijd al kunnen voortplanten.

Vaccinatie tegen VHD2

Sinds eind 2015 is een nieuwe variant van het Viral Hemorrhagic Disease virus opgedoken in Nederland. Dit zeer besmettelijke virus wordt onder andere verspreid via ontlasting , urine, water, voedsel, kleding en stekende insecten en veroorzaakt acute sterfte. Voorkom besmetting van uw konijn en laat uw dier tijdig vaccineren.

Het konijnen gebit

Alle tanden en kiezen van konijnen groeien levenslang door. Als gevolg van een aangeboren afwijkende stand van het gebit kunnen er grote problemen ontstaan. Verkeerde voeding en te weinig zonlicht kunnen op latere leeftijd voor pijnlijke gebitsproblemen zorgen.

Ziekten

Konijnen zijn prooidieren en zullen het niet snel laten zien als ze zich niet goed voelen. Als een konijn een dag niet eet is dit een reden om een dierenarts te raadplegen, ook al zal het dier verder misschien nog geen andere verschijnselen laten zien. Konijnen kunnen niet lang zonder eten en kunnen snel overlijden als ze iets onder de leden hebben. Hier vindt u de meest voorkomende aandoeningen bij konijnen.