Kattenziekte

Met enige regelmaat zien we uitbraken van kattenziekte voor in Nederland. Dit hangt samen met het feit dat 75-80% van de mensen hun katten niet laten vaccineren. Deze ziekte wordt veroorzaakt door het Feline Panleucopenievirus. Deze dodelijke ziekte verspreidt zich razendsnel.

Kattenziekte wordt veroorzaakt door een parvo virus en zorgt voor een ernstige aantasting van het spijsverteringsstelsel. Klachten die gezien worden zijn veelvuldig braken (eventueel met bloed), waterdunne diarree (eventueel met bloed), niet meer willen eten en drinken en koorts. Door de beschadiging van de maag en darmen kan het dier geen vocht meer opnemen en zal snel uitdrogen. Het aantal witte bloedcellen daalt sterk door aantasting van het beenmerg, hetgeen bijdraagt aan de ernst van het ziekteverloop. Aangezien de ziekte wordt veroorzaakt door een virus is er geen specifieke behandeling mogelijk. Het enige wat gedaan kan worden is symptomatisch behandelen door het dier aan het infuus te leggen, pijnstilling en antibioticum toe te dienen. Slechts 5-15% van de katten overleven deze ziekte na intensieve verzorging.

Kittens die de infectie hebben opgelopen in de baarmoeder vertonen zogenaamde cerebellaire hypoplasie, hetgeen betekent dat de kleine hersenen niet goed zijn ontwikkeld. De hersenen zijn permanent beschadigd en er is geen kans op herstel. Aangetaste dieren vertonen incoördinatie en levenslange tremoren (trillingen).

Kattenziekte is erg besmettelijk; het virus kan via direct contact, de omgeving en via de lucht worden overgebracht. Ook vlooien kunnen het virus van het ene dier naar het ander overbrengen. Het virus kan in de omgeving tot wel een jaar besmettelijk blijven en laat zich moeilijk verwijderen. Hierdoor lopen dus ook binnenkatten risico! Het virus kan immers makkelijk overgebracht worden via uw handen/schoenen of kleding.

Aangezien kattenziekte niet te behandelen is, raden wij aan de ziekte te voorkomen door uw kat te laten inenten. De vaccinatie tegen kattenziekte geeft tot drie jaar een zekere bescherming. Wanneer uw kat langer dan drie jaar niet gevaccineerd is tegen kattenziekte is het raadzaam een entingsafspraak te maken.​