Nieuwe entstof voor konijnen: 1x per jaar enten!

Voorkomen is beter dan genezen. Dat geldt zeker ook voor konijnen. We hebben de mogelijkheid om uw konijn in te enten tegen twee, vaak dodelijk verlopende, ziekten.

Myxomatose

Dit is een virusziekte die zwellingen rondom de kop en anus veroorzaakt. De ogen kunnen daardoor dicht gaan zitten, er kunnen bacteriële infecties bijkomen en veel konijnen krijgen een fatale longontsteking. Een enkel goed verzorgd huiskonijn kan deze fase overleven en in de loop van weken tot maanden weer helemaal genezen. Myxomatose wordt overgebracht door stekende insecten zoals muggen en vlooien, en door direct contact met besmette dieren.

VHD

Ook VHS (Viral Haemorrhagic Disease) is een virusziekte en wordt overgebracht via direct contact en besmet materiaal zoals mest, gras, groenvoer en insecten.

Een besmet konijn stopt met eten, is sloom, vaak benauwd en kan tandenknarsen of schreeuwen van de pijn. Er kunnen bloedingen optreden, ook in het maagdarmkanaal, hier dankt de ziekte zijn naam aan. Het kan ook zijn dat je niets aan het konijn gezien hebt en hem dood in het hok aantreft. In alle gevallen overlijdt het konijn snel en is er geen behandeling mogelijk.

Ook uw konijn loopt risico!

Alle konijnen kunnen met Myxomatose en VHS besmet worden (zowel de binnen als de buiten konijnen). De ziekte wordt overgedragen door o.a. bloedzuigende muggen.

Hoe beschermen?

Door middel van de nieuwe, bij ons in de praktijk aanwezige entstof is het mogelijk uw konijn tijdig te beschermen tegen deze ziekten. U kunt gewoon tijdens het inloop spreekuur binnenlopen of een afspraak maken voor tijdens het afspraken spreekuur.

We houden geen actiemiddagen meer, aangezien u uw konijn het hele jaar door kunt laten enten.

Tot binnenkort!