Vaccinatie tegen nieuwe virusvariant dodelijke konijnenziekte mogelijk bij Dierenkliniek Hattem

Het is u vast niet ontgaan: aan het einde van 2015 werden zowel tamme als wilde konijnen dodelijk getroffen door een nieuwe virusvariant van de zeer besmettelijke konijnenziekte VHD/RHD. Door dit nieuwe virus werden ook gevaccineerde konijnen getroffen, aangezien de al bestaande vaccinatie alleen beschermt tegen de bekende virusvarianten.

In het buitenland is een goed werkend vaccin tegen dit nieuwe virus beschikbaar en het is gelukt dit naar Nederland te halen. Hierdoor kunnen wij nu ook uw konijn(en) vaccineren.

Wilt u graag meer lezen over dit nieuwe virus? U kunt de meest actuele informatie nalezen op: http://www.diergeneeskunde.nl/nieuws/2015/12/08/sterfte-onder-konijnen-door-vhd/

Update: 26-6-2017

Vanaf 1 juli 2017 worden konijnen bij Dierenkliniek Hattem gevaccineerd met een andere vaccinatie voor RHD2 (Filavac VHD KC+V). Voorheen moesten wij met één flesje meerdere konijnen vaccineren wat resulteerde in het organiseren van konijnenspreekuren. Vanaf juli is dit verleden tijd en kunt u ook voor de RHD2 vaccinatie gewoon op het inloopspreekuur komen of een afspraak maken! Deze vaccinatie hoeft niet na een aantal weken herhaald te worden en kan tegelijk gegeven worden met de jaarlijkse vaccinatie voor Myxomatose + RHD1. Bij een lage infectiedruk is jaarlijks vaccineren met beiden voldoende. Bij een hoge infectiedruk wordt geadviseerd om de RHD2 vaccinatie halfjaarlijks te herhalen.

Voor meer informatie kunt u telefonisch contact opnemen.