Vaccinatie kat

Katten en honden moeten regelmatig ingeënt worden tegen een aantal ziektes. Als u uw dier bij ons geënt heeft, krijgt u jaarlijks een herinneringskaart waarin staat wanneer het weer tijd is om uw huisdier te laten vaccineren.

Uw kat wordt bij ons jaarlijks inge-ent voor niesziekte. Niesziekte is een verzamelnaam voor verschillende ziekteverwekkers die luchtweginfecties kunnen veroorzaken. Het ziektebeeld kan variëren van een lichte verkoudheid tot ernstige en soms dodelijke luchtweginfecties. Ook kunnen de problemen na besmetting chronisch worden en een kattenleven lang voor problemen zorgen. De enting zorgt ervoor dat de vervelendste ziekteverwekkers niet of moeilijk kunnen toeslaan en dat eventuele symptomen minimaal zijn.

Om de 3 jaar wordt uw kat ook inge-ent tegen kattenziekte. Kattenziekte is een virus dat zorgt voor een sterk verminderde afweer. Door het virus zal de kat veel minder witte bloedcellen hebben en neemt de afweer sterk af, waardoor ook andere ziekten kunnen toeslaan. Kattenziekte geeft tevens vaak maagdarmklachten als braken en diarree, maar ook hersenverschijnselen komen voor. Een infectie met dit virus loopt in veel gevallen dodelijk af.

Overzicht inentingen kat
LeeftijdVaccin
9 wekenKattenziekte en niesziekte
12 wekenKattenziekte en niesziekte
1 jaarKattenziekte en niesziekte
2 jaarNiesziekte
3 jaarNiesziekte
4 jaarKattenziekte en niesziekte
5 jaar en verderetc.

Afhankelijk van de omstandigheden kan afgeweken worden van dit schema. Dit beslissen we in overleg met u.

Hondsdolheid

Naast deze vaccinaties bestaat er ook een inenting voor honden en katten tegen hondsdolheid (Rabiës). Dit is een ziekte die bij alle zoogdieren kan voorkomen, het wordt overgedragen via speeksel (bijten). Hondsdolheid komt niet in Nederland voor, maar is wel gesignaleerd bij buurlanden, met name nabij Zuid-Limburg. Wanneer u uw kat meeneemt naar het buitenland gaat is het verplicht om hem te laten inenten. Sommige bungalowparken in ons land stellen deze enting ook verplicht.

De vaccinatie moet op zijn minst 21 dagen voor vertrek gegeven worden. Wanneer u te laat bent kunt bij controle problemen krijgen. Overigens moet uw dier ook een chip hebben als hij mee gaat naar het buitenland!

Bordetella

Voor katten bestaat er een aparte vaccinatie tegen de bacterie Bordetella bronchiseptica, dit is één van de verwekkers van niesziekte. Dit is een neusdruppel die niet standaard bij de jaarlijkse enting wordt gegeven. Deze vaccinatie wordt wel aangeraden bij katten die naar een pension gaan. Sommige pensions stellen de enting ook verplicht. De enting wordt ook geadviseerd indien u een cattery heeft, kattenshows bezoekt, of als uw kat in contact is geweest met een hond die recent kennelhoest heeft gehad. Deze bacterie kan namelijk ook kennelhoest bij de hond veroorzaken en is tussen honden en katten overdraagbaar.